De juiste bandenspanning voor uw fiets

Je hebt het vast wel eens gehoord van je fietsenmaker. “ zorg dat uw banden goed op druk zijn”. Maar waarom is dit nodig? Kort gezegd: Een goede druk in de banden zorgt voor een langere levensduur van uw band en een lagere rolweerstand. Deze rolweerstand is voor E-bikes helemaal belangrijk: Een te lage bandendruk verlaagt uw actieradius enorm.


Wat is de juiste bandenspanning bij uw fiets?


Waarom is een goede bandenspanning belangrijk?

1.      1. Het verlaagt de rolweerstand

2.      2. Het verlaagt de kans op een lekke band

3.      3. Een te lage bandenspanning belast uw band op een verkeerde manier wat ervoor zorgt dat de band gaat scheuren, waardoor deze sneller aan vervanging toe is. Zie afbeelding 1 als voorbeeld.


Afname actieradius

Het gebruik van de juiste bandenspanning heeft invloed op de rolweerstand van de fiets. Wanneer u met een te lage bandenspanning rijdt, zorgt dit voor extra weerstand oftewel u moet extra moeite doen om vooruit te komen. Een juiste bandenspanning is vooral belangrijk voor elektrische fietsen die hierdoor moeten inleveren op actieradius.
De actieradius van de fiets kan tot wel 25% dalen als er met een te lage bandenspanning wordt gefietst.


Wat is de juiste bandenspanning?

Afbeelding 2 geeft een indicatie van de juiste bandenspanning aan de hand van de breedte van de band. U kunt de aangegeven druk gebruiken als indicatie voor de druk in uw band. Deze tabel is gepubliceerd door het bandenmerk Schwalbe, die bekend staat om hun vooruitstrevendheid in de bandensector en het onderzoeken van variabelen op de levensduur van een band.

De druk kan gebruikt worden als indicatie. Ga nooit over de maximale druk heen die beschreven staat op de band. Indien u de bandenspanning te hard vind met betrekking tot het comfort van het fietsen, adviseren we u om 0.5 bar lager aan te houden.

De ideale bandendruk is dus afhankelijk van de breedte van de band en het gewicht van de bereider.


Hoe vaak controleren?

Hoe vaak dient u dan uw banden te controleren? Meerdere bandenmerken geven aan dat u minimaal één keer per maand u banden dient te controleren. Onze ervaring leert dat de band minder snel leegloopt wanneer u regelmatig fietst. Dit is te verklaren aan de hand van de structuur van rubber, een natuurproduct waarbij de poriën open gaan staan als er minder spanning op staat (dit gebeurt bij minder gebruik). Een druk verlies van 1 bar per maand is gebruikelijk.  Met andere woorden: als u uw fiets langer dan een aantal weken niet gebruikt pomp dan de band na deze periode op. Indien u regelmatig fietst adviseren we u om de bandenspanning maandelijks na te lopen.


Terug



Deel het met uw vrienden!


Meer nieuws

Tracefy GPS tracker

Waarom heb jij een Tracefy GPS-tracker nodig?

HOE WORDT EEN FIETSBAND GEMAAKT?

De fietsband, misschien wel het belangrijkste onderdeel van je fiets,

Bypoint fiets valdetectiesysteem

Jouw redder in nood: het Bypoint valdetectiesysteem. De Bypoint stuurt een bericht naar drie contactpersonen voor nood wanneer je valt met de fiets. Dit gaat via SMS, waarin je exacte locatie staat. Zo kun je altijd rekenen op hulp, zelfs als je niet in exact weet wat je locatie is. Als je tijdens het fietsen valt, wordt dit direct gemeten door de Bypoint. Als je binnen 1 minuut de fysieke knop niet indrukt wordt een SMS verzonden naar drie vooraf ingestelde contactpersonen met je exacte locatie. Vallen de verwondingen mee? Druk dan alsnog op de knop zodat de alarmering wordt geannuleerd.

NIEUW: BEELINE VELO 2

De Beeline Velo 2 is een intuďtieve compacte fietscomputer die fietsers moeiteloos door fantastische routes leidt, ongeacht de weersomstandigheden. Of het nu gaat om een ontspannen rit door de stad of een avontuurlijke tocht door de bergen, de Beeline Velo 2 zorgt voor essentiële trackingfunctionaliteit en maakt navigeren gemakkelijk.

Bosch Actieradius Calculator

De Bosch Actieradius-Calculator helpt bij het berekenen van de actieradius voor een tocht met de eBike.

fietstips


André's landelijke bekendheid

ALS JE DE NAAM HEBT VAN EEN BN'ER MAAR HET TOCH NIET BENT....

Contactgegevens

Routebeschrijving


Facebook